El mapa electoral dels EUA segons Amazon

Imatge del mapa electoral d'Amazon dels EUA.

Imatge del mapa electoral d’Amazon dels EUA.

Si els vots seguissin la tendència que marquen els llibres més llegits pels nord-americans, Mitt Romney seria el clar favorit de les eleccions nord-americanes del 2012. Així ho diu l’Amazon Election Heat Map 2012, una eina que ha creat l’empresa nord-americana de comerç electrònic que classifica els estats com a republicans o demòcrates basant-se en les vendes de llibres que registra el portal. “Esperem que aquest mapa us proporcioni una nova forma de seguir la conversa política durant la campanya electoral” resa la web de Jeff Bezos.

“Digue’m què llegeixes i et diré què votaràs”

Més enllà del seguiment a través de les xarxes socials, que es pot fer a través dels comptes de Twitter dels candidats, @BarackObama i @MittRomney, de les convencions dels dos partits, @DemConvention i  @GOPconvention, o de les seves etiquetes, #dnc2012,#rnc2012#gop2012, Amazon proposa fer un cop d’ull al que llegeixen els EUA per analitzar les expectatives electorals d’uns i altres.

Per fer el seu propi mapa electoral, Amazon ha agafat tot el seu catàleg i ha classificat els llibres polítics com a “republicans”, “demòcrates” o “neutrals” segons la ideologia del seu contingut. I mirant el percentatge de vendes que tenen ha pintat de vermell republicà uns estats o de blau demòcrata els altres, deixant en gris indefinit aquells on la situació és d’empat.

“Digue’m què llegeixes i et diré què votaràs”, sembla que digui aquest mapa electoral d’Amazon. Però el popular portal de venda en línia s’ha volgut curar en salut i avançant-se a possibles crítiques diu als seus usuaris: “Només recorda que els llibres no són vots, de manera que un mapa de la compra de llibres reflecteix més la curiositat que el compromís polític”.

Dit això, el que llegeixen els nord-americans dóna que el 57% dels exemplars venuts són conservadors, mentre que els best-sellers demòcrates representen el 43%.

Estats blaus, estats vermells

Amazon coloreja la immensa majoria dels estats nord-americans de vermell, fins a 46 del total de 51, comptant el districte de Colúmbia, el nom que rep formalment Washington DC. En dos casos, com a Alabama i Mississipí, ho fa amb un vermell encès. De fet, a dos mesos de les eleccions, Obama només s’imposaria clarament als estat de Nova York, Vermont, Massachusetts, Rhode Island, i a la capital, Washington DC, sempre segons l’Amazon Election Heat Map. L’únic estat que a hores d’ara no estaria decantat en favor del partit de l’elefant o del burro seria Califòrnia.

Però cal estar atents perquè Amazon actualitza diàriament el mapa, seguint la norma electoral nord-americana que estableix que tots els delegats en joc se’ls emporta el partit que obté la majoria simple.

Una altra curiositat és que el mapa dóna l’estat del qual va ser senador Barack Obama, Illinois, a Romney i l’estat del qual és governador Mitt Romney, Massachusetts, a Obama.

Pel que fa als estats més disputats, els coneguts com a “swing states”, que sovint funcionen com a bon termòmetre electoral, tots figuren com a vermells. És el cas per exemple de Nevada, Colorado, Iowa, o Winsconsin. Fins i tot Ohio, on els darrers anys els demòcrates sempre que hi han guanyat han ocupat la Casa Blanca, seria per a Romney.

Per tant, Romney podria estar molt content si Amazon no s’equivoqués. O, potser no tant.

Duel editorial entre candidats

Tot i ser un candidat abastament conegut, pel fet de ser repetidor i a més l’actual president dels EUA, Obama continua sent una figura que desperta un gran interès. La biografia del president, “The Audacity of Hope”, és més venuda (58%) que la del candidat republicà,“No apology” (42%).

Un dels punts flacs de Romney és justament la seva manca de carisma personal, que els seus assessors miren de corregir explicant anècdotes personals de la seva vida privada, sovint per boca de la seva dona, Ann. En canvi, la situació que hi ha entre presidenciables es capgira de forma dràstica si ens fixem en els candidats a vicepresident. I és que si comptem els exemplars venuts de les biografies dels vicepresidents, Joe Biden només representa un 4% del total amb “Promises to Keep”, mentre que Paul Ryan té el 94% amb “Young guns”.

Els “xicots joves” d’aquest republicà religiós que tant agrada a la dreta nord-americana més tradicional, es venen a molt bon ritme, encara que en la primera posició de la llista dels més venuts dels llibres republicans l’ocupa no pas el futur, sinó el passat amb: “Killing Lincoln: The Shocking Assassination that Changed America Forever”.

Kindle, guanya vots respecte al paper

La llista dels més venuts serveix per observar una altra tendència remarcable. Les edicions digitals són cada vegada més populars, en un país on els dispositius digitals ja gaudeixen d’una forta implantació en el mercat. De fet, el llibre republicà més venut, aquest “Killing Lincoln”, ho és en format digital. I si mirem els llibres més venuts d’aquesta llista,entre les cinc primeres posicions s’hi colen tres títols en format Kindle. 

Sigui en format digital o en paper, provar de llegir entre línies és el que fa Amazon en aquest mapa electoral 2012. En ser una iniciativa pionera, no pretenen aconseguir un alt grau d’encert o fiabilitat, però almenys defensen que com, quan llegim, l’important és passar una bona estona. “Els nostres lectors llegeixen molt, i sovint, llibres que no necessàriament encaixen amb el seu punt de vista. Però és divertit veure cap a on van els lectors del nostre país. No creieu?”

Article publicat al 324.cat

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s